Maak jij als marketeer gebruik van Google Ads? Dan is het vanaf maart 2024 verplicht om de Consent Mode v2 te implementeren om nog specifieke data te kunnen meten. Zonder de Consent Mode v2 is het straks niet meer mogelijk om in Google Ads doelgroepsegmentatie toe te passen en om specifieke conversies te meten. Je kunt hierdoor dus uiteindelijk geen gerichte remarketing campagnes meer voeren.

Waarom heb je Google Consent Mode v2 nodig?

Google’s consent mode v2 is essentieel. Dit geldt zeker als je de privacy van je gebruikers wilt respecteren en tegelijkertijd waardevolle gegevens wilt blijven verzamelen. Het biedt remarketingmogelijkheden binnen Google Ads. Belangrijker nog: vanaf maart voegt Google geen nieuwe gebruikers meer toe aan doelgroeplijsten. Hierdoor verlies je het inzicht in het rendement van je campagnes en kan je minder doelgericht bijsturen.

Consent Mode v2 verplicht door wijzigingen in de privacy wetgeving

Door wijzigingen in de algemene privacy wetgeving worden marketeers nu verplicht gesteld om de Consent Mode v2 te installeren. De algemene privacy wetgeving is in de hele Europese Unie van kracht en wordt ook wel de AVG-wet genoemd. Als marketeer ben je waarschijnlijk ook wel bekend met de cookiewet. De cookiewet is een belangrijk onderdeel van de AVG-wet en zorgt ervoor dat gebruikers alleen door het geven van toestemming (accepteren van cookies), hun gegevens kunnen laten tracken door bedrijven. Websites moeten dus toestemming vragen aan de gebruiker voor het plaatsen van een cookie. Het doel van deze cookiewet is om te voorkomen dat er ongevraagd profielen worden opgebouwd van gebruikers voor marketingdoeleinden. Iedere gebruiker heeft namelijk het recht om anoniem te blijven.

Komst Digital Markets Act

Vanaf maart 2024 komt er een nieuwe wet van de grond, genaamd Digital Markets Act (DMA). Deze nieuwe wet legt de verantwoordelijkheid voor het verkrijgen van toestemming van gebruikers voor gegevensverwerking (ook bekend als Cookie Consent) in de handen van grote techgiganten zoals Meta, Microsoft en Google. De Digital Markets act wetgeving geeft deze bedrijven, die binnen de DMA worden aangeduid als ‘gatekeepers’, de opdracht ervoor te zorgen dat ze de benodigde goedkeuring van gebruikers hebben voordat ze advertentiegegevens mogen verwerken.

Door de komst van de DMA-wetgeving worden website-eigenaren niet meer belast met gegevensbescherming en met het verwerken van data, maar ligt deze verantwoordelijkheid nu bij de grote techgiganten. Zij moeten nu hun grenzen verleggen om aan de nieuwe richtlijnen te voldoen. Google neemt hierin het voortouw door Consent Mode v2 verplicht te stellen, waardoor ze verzekerd zijn van de correcte verkrijging van gegevens die worden verwerkt door Google Ads en andere Google-platforms zoals bijvoorbeeld GA4.

Consent Mode VS Consent Mode v2

Consent Mode geeft je de mogelijkheid om de scripts en tags op je website slim te activeren op basis van de toestemming die een bezoeker heeft verleend. Dit betekent dat je bijvoorbeeld Google Ads of Meta advertentiescripts pas kunt activeren nadat een gebruiker akkoord is gegaan met het gebruik van marketing- en advertentiecookies. Het is hierbij noodzakelijk om een effectieve cookiebanner te hebben om de toestemming van bezoekers te verkrijgen.

Voorheen waren er 5 parameters omtrent Google Consent. Google heeft met de Google Consent Mode v2 twee nieuwe essentiële consent parameters toegevoegd:
1. “ad_user_data” (deze instelling bepaalt of persoonlijke gegevens naar Google worden verzonden op basis van toestemming van de gebruiker).
2. “ad_personalization” (deze instelling bepaalt of persoonlijke gegevens mogen worden gebruikt voor bijvoorbeeld remarketing. De gegevens van de gebruiker kunnen hierdoor gebruikt worden voor advertentiepersonalisatie).

Deze twee nieuwe parameters maken het mogelijk voor adverteerders om persoonlijke data te kunnen verzamelen en om doelgerichte campagnes te kunnen blijven voeren.