Wat moet je weten over Zero Click Searches?
Als online marketeer, SEO-specialist of als adverteerder ben je waarschijnlijk inmiddels wel bekend met de term Zero Click Search. Zero Click Search heeft namelijk voor de SEO van veel websites een negatieve invloed. Wat Zero Click Search precies is, wat de gevolgen zijn en hoe je er als SEO-specialist op in kunt spelen leggen we je uit in dit artikel.
Wat zijn Zero Click Searches?
Zero Click Searches zijn zoekopdrachten waarbij de gebruiker van de zoekmachine niet meer doorklikt naar een website om een antwoord op zijn of haar vraag te krijgen. Dit komt door diverse nieuwe features in zoekmachines. Denk bijvoorbeeld aan Google die zelf al het antwoord geeft op de vraag die er wordt gesteld in de zoekmachine. Doordat Google al gelijk het antwoord geeft op de vraag in de zoekopdracht van de gebruiker, bezoekt deze daarna meestal geen website meer om te zoeken naar antwoorden. Wanneer dit gebeurd is er dus sprake van een ‘’Zero Click Search’’ omdat de gebruiker niet doorklikt naar een website na het intypen van een zoekopdracht. Zero Click Searches komen vooral voor bij “waar ligt…, ‘’wat is…’’of “wie is…” vragen.
Wat zijn de gevolgen van Zero Click Searches voor bedrijven?
Zero Click Searches, ook wel in het Nederlands nul-klik zoekopdrachten genoemd, komen steeds vaker voor. Maar wat zijn de gevolgen hiervan voor jouw website? Als gebruikers het antwoord op hun vraag al in de schoot geworpen krijgen door Google, waarom zouden ze dan doorklikken naar een website? Zero Click Searches zorgen er dus voor dat er minder bezoekers naar jouw website gaan, wat resulteert in een lager percentage maandelijkse websitebezoekers. Voor sommige bedrijven betekent dit een aanzienlijke vermindering van potentiële klantinteracties en leads. Deze vermindering kan uiteindelijk voor veel bedrijven die afhankelijk zijn van online verkeer, leiden tot een flinke omzetvermindering.
Zero Click Searches hebben een hoop negatieve gevolgen voor bedrijven. Het is daarom belangrijk te weten van de gevolgen die het voor jouw bedrijf kan hebben. We hebben daarom de belangrijkste gevolgen van Zero Click Searches nog even op een rijtje gezet:
• Vermindering van websiteverkeer
• Lagere klikfrequenties
• Minder kans op conversies
• Verminderde zichtbaarheid van jouw merk (indien je niet wordt uitgelicht)
• Noodzaak om SEO-strategieën aan te passen
• Toenemende concurrentie om de aandacht van zoekmachinegebruikers
• Mogelijke omzetdaling voor bedrijven die sterk afhankelijk zijn van online verkeer
Hoe kun je inspelen op Zero Click Searches?
Om in te spelen op de featured snippets van Google, die de Zero Click Search veroorzaakt, moeten bedrijven hun SEO-strategie aanpassen. Bedrijven die sterk afhankelijk zijn van online verkeer, moeten zich meer gaan richten op het optimaliseren van content voor o.a. featured snippets en andere rich snippets. Dit om ervoor te zorgen dat zij toch nog de aandacht van gebruikers kunnen trekken en kunnen blijven opvallen tussen de concurrentie.
Om effectief in te spelen op Zero Click Searches, is het essentieel om een strategische aanpak te hanteren die gericht is op het maximaliseren van zichtbaarheid en gebruikersbetrokkenheid. Dit doe je door allereerst te investeren in contentoptimalisatie, gericht op het verkrijgen van featured snippets en andere rich snippets die direct antwoord geven op veelgestelde vragen binnen jouw branche. Door informatieve, waardevolle content te creëren die gebruikers aanspreekt, vergroot je de kans dat jouw site wordt getoond als het autoritaire of meest relevante antwoord in de zoekmachine.
Het inspelen op featured snippets is een continue proces, waarbij je voortdurend de prestaties van jouw content dient te analyseren en aanpassingen dient te maken. Alleen op deze manier kun je blijven inspelen op veranderingen in het zoekgedrag van gebruikers en op de veranderende algoritmes van zoekmachines. Je dient dus een proactieve aanpak te hanteren om de impact van Zero Click Searches te minimaliseren en te blijven profiteren van online zichtbaarheid en klantinteracties.
Daarnaast is het van belang om je merk te versterken op andere online platforms, zoals Facebook, Instagram, LinkedIn, Pinterest, X en Google Mijn Bedrijf, om de kans te vergroten dat gebruikers toch doorklikken naar jouw site voor meer informatie.
Het voordeel van Zero Click Search
Ondanks het feit dat de kans groot is dat er minder bezoekers naar jouw website komen door Zero Click Searches, kan Zero Click Search ook in je voordeel werken. Dit voordeel geldt alleen als jouw website helemaal bovenaan staat in Google en wordt uitgelicht bij het geven van het antwoord op de vraag van een gebruiker. Jouw website krijgt dan namelijk gelijk heel wat ruimte op de pagina in Google en je krijgt er een gratis billboard met jouw content bij. Doordat jouw website zo groot wordt uitgelicht in Google en dus zodanig veel plaats inneemt, verdwijnen de concurrenten voor de gebruiker uit het oog. Hierdoor is de kans zeer klein dat gebruikers naar beneden scrollen en doorklikken naar een concurrent.
Zoals hierboven benoemd, geldt dit voordeel alleen als je bovenaan de zoekresultaten in Google staat en wordt uitgelicht. Om bovenaan in de zoekresultaten te komen is er echter wel werk aan de winkel. Google moet jouw content namelijk gaan zien als meest relevante antwoord op de vraag. Jouw content moet daarom goed onderbouwd en goed te begrijpen zijn. Daarnaast moet je bij het optimaliseren van jouw pagina rekening houden met drie belangrijke aspecten:
• Geef duidelijk antwoord op de vraag
• Gebruik relevante content van hoge kwaliteit
• Maak gebruik van relevante afbeeldingen
Zero Click Search gebruiksvriendelijk voor gebruikers
Waarom maken zoekmachines als Google gebruik van featured snippets als het zoveel nadelige gevolgen heeft voor bedrijven? Het antwoord is om gebruikers van zoekmachines een betere gebruikerservaring te bieden. Door het toenemende gebruik van smartphones, nemen korte zoekopdrachten toe. Zoekmachines willen aan de hand van featured snippets en andere rich snippets deze gebruikers tegemoet komen, door de informatie die zij nodig hebben in één oogopslag weer te geven. Daarnaast weet Google dat bedrijven zich door featured snippets gaan inzetten voor betere en meer relevante content om zichtbaar te blijven.
Hulp nodig bij het optimaliseren van jouw content?
Ben je klaar voor het optimaliseren van jouw content om in te spelen op Zero Click Searches, maar heb je geen flauw idee hoe je dat moet doen? Neem dan contact met ons op! Wij helpen je graag bij jouw contentoptimalisatie.