Podcast marketing is tegenwoordig razend populair en wordt steeds vaker ingezet door bedrijven, maar wat is podcast marketing precies, waarom zou je podcast marketing moeten inzetten als contentstrategie en welke doelen kun je ermee bereiken?

Wat is podcast marketing?

Tegenwoordig luistert ruim 49% van de Nederlanders wel eens naar een podcast. Dat komt neer op ruim 6,5 miljoen mensen. Dat podcast marketing steeds vaker geïntegreerd wordt in de marketingstrategie is dus niet gek, maar wat is podcast marketing precies?

Om uit te kunnen leggen wat podcast marketing is, is het eerst handig om te weten wat een podcast is. Een podcast is een audiobestand dat op elk gewenst moment, via verschillende platformen en/of apparaten te beluisteren valt. Het woord podcast verwijst naar de woorden ‘iPod’ en ‘broadcast’’. Dankzij de komst van draagbare mp3-spelers zoals de iPod, is het mogelijk om naar een audio uitzending te luisteren op elk mogelijk moment op een apparaat naar keuze. Een podcast is on-demand, wat wil zeggen dat je via een streamingdienst (zoals Spotify) , op elk moment een audio uitzending kunt downloaden of luisteren, zo lang je internet hebt.

Bij podcast marketing gebruik je deze audiobestanden (podcasts) als marketingtool om een bepaalde marketingstrategie te hanteren. Welke marketingstrategie je hanteert hangt af van het doel dat je uiteindelijk wilt bereiken.

Verschillende vormen van podcasts

Er zijn een hoop verschillende vormen van podcasts. Een podcast kan namelijk ook verschillende doeleinden hebben. Wil je bijvoorbeeld mensen informeren of wil je juist mensen laten luisteren naar een podcast puur voor vermaak. Hieronder de meest voorkomende vormen van podcasts op een rijtje:

  • – Nieuws podcast
  • – Luisterboek
  • – Lezing
  • – Interview
  • – Persoonlijke podcast
  • – Journalistieke podcast
  • – Radio podcast
  • – Niche podcast – bijv. over marketing, sport, games, tv, koken, cabaret, politiek, onderwijs of gezondheid

Het doel van podcast marketing

Het doel van podcast marketing kan per bedrijf en per podcastvorm verschillen. Kijk je vanuit een marketingperspectief naar podcast marketing, dan heeft podcast marketing voornamelijk als doel om zo veel mogelijk bereik en merkbekendheid te genereren. Podcast marketing is een goede manier om je doelgroep kennis te laten maken met de personen achter je bedrijf. Ook is het een goede manier om je expertise, kennis en vakkundige ervaringen met mensen te kunnen delen, waardoor je als bedrijf autoriteit kunt uitstralen. Je doelgroep krijgt hierdoor een goed beeld van jou als bedrijf, wat bijdraagt aan een goede merkuitstraling en gunstige positionering in het hoofd van je (potentiële) klanten.

Doelen voor podcast marketing – afhankelijk van je contentstrategie – kunnen zijn:

  • – Adverteren
  • – Klantloyaliteit opbouwen
  • – Uitstralen van autoriteit en deskundigheid
  • – Meer bereik genereren
  • – Meer merkbekendheid genereren
  • – Heldere positionering van je merk/bedrijf bij doelgroep creëren
  • – Betrokkenheid van je doelgroep versterken

Redenen om aan podcast marketing te doen:

  • – Meer omzet genereren
  • – Stimuleer jouw expertstatus
  • – Relatie versterken/creëren met je luisteraars

Wat zijn de voordelen van podcast marketing?

Podcast marketing inzetten als onderdeel van jouw contentstrategie brengt veel voordelen met zich mee. De belangrijkste voordelen zijn hieronder op een rijtje gezet:

Een podcast is altijd en overal te beluisteren

Een podcast is een contentvorm dat altijd en overal te beluisteren is.  Je hoef niet net als bij een video tijd vrij te maken om ernaar te kijken. Een podcast beluisteren kan gewoon tussen het hardlopen, strijken of afwassen door. Men hoeft dus minder snel tijd vrij te maken om in contact te komen met jouw content. Ook kun je zelf bepalen waar je de podcast wilt beluisteren. Zo kun je er zelf voor kiezen om dit thuis, in de bus of op je werk te doen.

Podcasts zijn doelgericht

Naast het feit dat podcasts altijd en overal te beluisteren zijn, zijn ze ook nog eens doelgericht. De luisteraar gaat namelijk zelf op zoek naar podcastonderwerpen die voor de luisteraar interessant zijn. Dit in tegenstelling tot ongevraagde reclames en advertenties. Als luisteraars matchen met de podcasts die jij maakt, wordt jouw podcast aanbevolen in de zoekresultaten. Doordat luisteraars gericht op zoek gaan naar een interessante podcast en dus niet per toeval jouw podcast tegenkomen, is het makkelijker om op hun wensen en behoeften in te spelen. Op deze manier maak jij jouw podcast relevanter voor jouw luisteraars en vergroot je de kans dat zij zich abonneren op jouw podcastserie. Hierdoor creëer je meer engagement en meer loyaliteit bij jouw doelgroep.

Podcasts zorgen voor verbinding met je doelgroep

Door podcasts als marketingstrategie te gebruiken kun je verbinding maken met je doelgroep. Door mensen persoonlijk te inspireren met jouw expertise, jouw verhaal en jouw persoonlijke mening, schep je een band met mensen. Door mensen mee te nemen in jouw wereld of dienst, krijgen zij het gevoel jouw merk echt te kennen, waardoor je het merkbewustzijn vergroot.

Podcasts vergroten je bereik

Podcasts kunnen gedeeld worden op vele manieren. Denk aan Spotify, Podcastaddict, PocketCasts, Radiopublic, de Apple Podcasts-app en op verschillende socials. Dit zijn zoveel meer platformen dan waar bijvoorbeeld een blogartikel op gedeeld kan worden. Deze vele deel-platformen betekent ook een hogere beschikbaarheid voor vele (nieuwe) potentiële luisteraars. De meeste platformen zoals bijvoorbeeld Spotify gebruiken mensen om naast muziek, ook te zoeken naar podcasts. Dé perfecte manier om je bereik uit te breiden en om nieuwe klanten te bereiken.

Podcasts zijn goed voor het uitbreiden van je netwerk

Als laatste zijn podcasts goed voor het uitbreiden van je netwerk. Je kunt bijvoorbeeld gastsprekers uitnodigen die de luisteraar vast interessant vind. Door een gastspreker uit te nodigen krijg je er een geheel nieuw netwerk bij.