Wat is de Privacy Sandbox van Google?
Steeds meer internetgebruikers streven naar meer online privacy. Ze eisen inspraak en controle te hebben over hoe hun persoonlijke gegevens worden gebruikt. Dit is ook precies de reden waarom de Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG-wet) in het leven geroepen is. De AVG-wet eist dat websites uit de EU toestemming vragen voor het verwerken van persoonsgegevens. Dit gebeurd al een aantal jaren aan de hand van cookies. Ook Google wil zich sterk maken voor de privacy van gebruikers en heeft daarom de Google Privacy Sandbox in het leven geroepen.
Privacy Sandbox van Google uitgelegd
Door het gebruik van cookies is er een flinke kloof ontstaan tussen bedrijven en hun trackingmethodes en tussen websitegebruikers en hun privacydoelstellingen. Dit omdat enerzijds cookies grote hoeveelheden persoonlijke data van bezoekers kunnen verzamelen, door hun online activiteit te volgen. En anderzijds het probleem zich voordoet dat als je cookies van derden blokkeert, je te maken krijgt met een slechte gebruikerservaring op de website. Websitegebruikers worden daardoor haast wel genoodzaakt om de cookies te accepteren, om de website goed te kunnen gebruiken.
De Privacy Sandbox van Google is ontwikkeld om de kloof tussen marketing en de privacywetgeving te verkleinen. Het doel van de Privacy Sandbox is om trackingsmechanismen van bedrijven, zoals Third Party Cookies, te verwijderen en geheime trackingmethoden van derden te blokkeren. Dit moet de privacy van bezoekers waarborgen, maar wel met de mogelijkheid voor marketeers om gerichte en relevante advertenties te kunnen aanbieden.
Het Privacy Sandbox-initiatief wil namelijk internettechnologieën creëren die de online privacy van internetgebruikers beschermd en tegelijkertijd bedrijven helpt om succesvolle digitale ondernemingen op te zetten, waardoor het internet voor iedereen toegankelijk blijft. Het Privacy Sandbox-initiatief is een doorlopend proces waarbij ideeën uit de hele industrie worden samengebracht en getest, becommentarieerd en verbeterd.
Kernpunten van de Google Privacy Sandbox
Het doel is dus om gebruikers meer controle te geven over hun privacy, terwijl adverteerders nog steeds relevante advertenties kunnen aanbieden. Om dit mogelijk te maken buigt de Privacy Sandbox van Google zich over een aantal kernpunten, waaronder:
Het uitfaseren van Third Party Cookies
Google heeft een tijd geleden aangekondigd de Third Party Cookies in Google Chrome te verwijderen. Dit zou in het derde kwartaal van 2024 gebeuren, maar uit het laatste kwartaalrapport van Google is gebleken dat het uitfaseren van de Third Party Cookies is verschoven naar het eerste kwartaal van 2025. Door de Third Party Cookies te verwijderen is het voor bedrijven straks niet meer mogelijk om de activiteit van websitebezoekers te tracken, waardoor ze een hoop data mislopen. Google wil dat bedrijven overstappen naar First Party Cookies, ook wel First Party Data genoemd. Door over te stappen naar First Party Cookies, kunnen bedrijven op een privacy vriendelijke manier data verzamelen en dus effectieve campagnes blijven voeren, zonder dat de privacy van de websitebezoeker wordt aangetast.
Google Consent Mode (v2)
Ook de Google Consent Mode is door Google ontwikkeld om website-eigenaren rekening te laten houden met de privacy van bezoekers. De Google Consent Mode is een API die ervoor zorgt dat de services van Google, zoals Google Ads en Google Analytics, alleen gegevens kunnen verzamelen van gebruikers die daar expliciet toestemming voor hebben gegeven. Deze toestemming gebeurd door de acceptatie van een cookie. Vanaf maart 2024 heeft Google een nieuwe versie van de Consent Mode geïntroduceerd, namelijk de Consent Mode v2. Aan deze laatste versie heeft Google twee parameters toegevoegd, die het voor adverteerders mogelijk maakt om persoonlijke data te kunnen verzamelen, zonder in strijd te zijn met de AVG-wet.
Conversion Measurement
Conversion Measurement is een initiatief van Google dat zich richt op het meten van conversies zonder dat het de privacy van individuele gebruikers in gevaar brengt. In plaats van individuele gebruikers te volgen, concentreert Google zich op het verstrekken van geaggregeerde rapporten die inzicht bieden in de prestaties van advertentiecampagnes. Deze rapporten tonen aan hoe effectief de campagnes zijn in het genereren van gewenste acties, zoals het aantal aankopen of aanmeldingen, zonder dat de privacy van individuele gebruikers wordt geschonden.
Meer weten over de Privacy Sandbox van Google of benieuwd hoe je als bedrijf kunt inspelen op de kernpunten van dit initiatief? Neem dan contact met ons op! Wij helpen je graag bij het privacyproof maken van jouw marketing!