Tutoyeren op de Socials
Tutoyeren betekent ‘je’ tegen iemand zeggen. De herkomst van het woord tutoyeren is vrij simpel. Tu is het Franse woord voor je en Toi betekent jou. Bedrijven en merken spreken elkaar online steeds vaker aan met ‘je’. Waar het vroeger onbeleefd en ongebruikelijk leek om iemand zo aan te spreken. wordt het nu steeds meer normaal. Wij leggen je graag uit waarom wij adviseren om in online communicatie meestal geen ‘u of uw’ te gebruiken.
- De informele communicatie van Social Media
We staan er mee op en we gaan er mee naar bed: Social Media. We checken onze socials altijd en overal. Op het werk, thuis op de bank en zelfs soms op de wc. Even snel kijken naar de laatste updates van vrienden en kennissen, of op zoek naar een leuke actie voor een nieuwe jas. Kortom: de meeste mensen maken in hun vrije tijd gebruik van Social Media. In deze informele sfeer adviseren wij om te tutoyeren. Het gebruik van u/uw kan namelijk de informele communicatie op Social Media verstoren.
- Maak het toegankelijk
Wanneer je als bedrijf jouw doelgroep aanspreekt met ‘je’, zullen zij zich sneller op hun gemak voelen bij je merk of bedrijf. Het is toegankelijker om vragen te stellen of mee te doen met het gesprek. Dit kan de betrokkenheid met je publiek versterken.
- De Digitale Cultuur
Social Media staat bekend om de snelheid. Het is de plaats waar men vaak als eerste het laatste nieuws leest. Dit maakt het platform snel en dynamisch. Mensen verwachten snelle en directe reacties. In deze omgeving kan het gebruik van u/uw te formeel en te indirect overkomen. Het gebruik van ‘je’ en ‘jouw’ sluit beter aan bij de communicatie op Social Media.
- Make it personal!
Als we de afgelopen jaren iets geleerd hebben, is dat Social Media draait om persoonlijkheid. Om verbinding te maken met je doelgroep, is het van groot belang om te tutoyeren. Door het gebruik van u/uw kunnen mensen zich minder snel identificeren met jouw merk of bedrijf.
Conclusie: twijfel jij over de manier van communicatie?
Kies er altijd voor om te tutoyeren. Het is namelijk nooit een kwestie van onbeleefdheid. Zelfs voor bedrijven of branches met gevoelige onderwerpen is het belangrijk om dicht bij het persoonlijke te blijven. Het maakt de online communicatie gemakkelijker en persoonlijker.