Server-side tagging: de overstap naar First Party Data
In het derde kwartaal van 2024 nemen we voorgoed afscheid van Third Party Cookies. Hierdoor wordt het voor jou als marketeer steeds lastiger om data te verzamelen. Waar je met Third Party Cookies voorheen gemakkelijk websitedata kon verzamelen en inzicht kon krijgen in verschillende doelgroep segmentaties en marketingresultaten, is dit straks niet meer mogelijk. Toch wil je als marketeer specifieke data kunnen blijven meten. Dat kan door over te stappen naar First Party Data, door middel van server-side tagging.
Wegvallen Third Party Cookies
Het wegvallen van Third Party Cookies heeft negatieve gevolgen voor het inzichtelijk maken van de resultaten van jouw marketingcampagnes en websitedata. Door het wegvallen van de Third Party Cookies zijn jouw resultaten straks namelijk niet meer volledig. Dit omdat diverse browsers de cookies zullen blokkeren, waardoor je de gegevens van deze gebruikers misloopt. Browsers als Safari, Microsoft Edge en Firefox hebben intussen al de Third Party Cookies geblokkeerd. Google heeft aangegeven dat vanaf het derde kwartaal van 2024 de Third Party Cookies ook volledig zullen verdwijnen in Google Chrome.
Omdat de Third Party Cookies al door een aantal browsers worden geblokkeerd, kan het zijn dat je nu al merkt dat jouw data of marketingresultaten niet 100% volledig zijn. Met het wegvallen van de Third Party Cookies in Google wordt verwacht dat je straks nog maar tussen de 20% tot 50% van jouw data kunt meten. Dat is natuurlijk niet genoeg om effectieve remarketingcampagnes uit te kunnen voeren of om conclusies uit jouw marketingresultaten te kunnen trekken. Wil jij als marketeer data kunnen blijven meten? Dan moet je stappen ondernemen. De overstap naar First Party Data is hierbij noodzakelijk.
Van Third Party Data naar First Party Data
Nu de Third Party Cookies gaan verdwijnen is het belangrijk om over te stappen naar First Party Data, oftewel First Party Cookies. Maar wat is het verschil tussen beiden? Third Party Cookies en First Party Cookies zijn in feite hetzelfde, alleen de manier van plaatsing en gebruik is anders. Technisch gezien zijn Third- en First Party Cookies dezelfde soort bestanden. Het zijn namelijk allebei bestanden waarin de gegevens van websitebezoekers worden opgeslagen.
Third Party Cookies, worden zoals de naam al aangeeft, geplaatst door derden partijen (Third Party’s). Een derde partij is een andere partij dan de website waar de bezoeker op dat moment interactie mee heeft. Voorbeelden hiervan zijn dataverzamelingsbedrijven als Meta en Google. Third Party Cookies zijn dus bestanden die door deze partijen op je apparaat worden geplaatst, om vervolgens je zoekgedrag te kunnen volgen en je acties te kunnen meten op verschillende websites. Op basis van deze informatie worden er door deze partijen advertenties getoond op basis van jouw interesses.
Bij First Party Cookies zijn de cookies/bestanden die jouw gegevens verzamelen afkomstig van de website die je bezoekt. Bezoek jij bijvoorbeeld de website van modeketen ZARA? Dan is de cookie die informatie over jou verzameld afkomstig van de ZARA zelf. Deze data afkomstig uit First Party Cookies wordt verzameld uit eerste hand (het bedrijf zelf), vandaar de naam First Party Data. Door het instellen van First Party Cookies ligt de verantwoordelijkheid voor dataverzameling bij de website-eigenaar zelf. Het stelt website-eigenaren/bedrijven in staat om eigen data te verzamelen en te beheren. Maar hoe stap je als bedrijf over naar First Party Cookies? Hier komt server-side tagging om de hoek kijken.
Wat is server-side tagging?
Server-side tagging is een nieuwe dataverzamelingsmethode om online data te kunnen verzamelen. Bij server-side tagging, ook wel server-side tracking genoemd, worden de gegevens eerst van de browser van de gebruiker naar jouw eigen webserver gestuurd. Pas daarna worden de gegevens (indien gewenst) naar platformen als Facebook of Google Analytics gezonden. Met deze nieuwe trackingsmethode wordt er als het ware een extra nieuwe laag toegevoegd aan het proces van data verzamelen, waardoor je jouw eigen data kunt meten en kunt beheren. Met server-side tagging ligt de controle over jouw data geheel bij jezelf. Je kunt zelf kiezen welke data naar derden partijen gaat en welke data niet. Bovendien is het verkrijgen van First Party Data door middel van server-side tagging geheel AVG-proof en dus in lijn met de privacywetgeving.
De voordelen van server-side tagging
De overstap naar First Party Data door het hanteren van de server-side trackingsmethode brengt voor jou als marketeer een hoop voordelen met zich mee. Zo zorgt deze manier van datatracking voor meer controle en veiligheid over jouw data, een snellere website, een verminderde impact van adblockers, het genoegen om meer data te kunnen meten en in lijn te zijn met de AVG-wet.
AVG-proof
Door gebruik te maken van server-side tagging krijg je zelf de regie over jouw data, omdat je deze data host op jouw eigen server. Wanneer dit gecombineerd wordt met een Consent Management Platform (CMP), kun je precies bepalen welke informatie wordt doorgegeven en aan wie, op het moment dat de juiste toestemming is verkregen. Op deze manier kun je de privacywetgeving volledig waarborgen. Je hebt namelijk zelf de volledige controle over wat Analytics- en advertentieplatformen mogen ontvangen. Dit brengt ons bij het volgende voordeel van server-side tagging.
Meer controle en veiligheid over jouw data
Omdat je zelf in handen hebt welke partijen jouw data te zien krijgen en welke niet, heb je meer controle over jouw data. In diverse sectoren kan dit een groot voordeel zijn. Denk aan bijvoorbeeld sectoren die te maken hebben met overheidszaken of gezondheidsinformatie.
Verminderde impact van adblockers
Adblockers zijn berucht om het blokkeren van volledige requests, zeker als zij het domein herkennen. Server-side tagging is daarom een goede manier om adblockers te omzeilen. Bij server-side tagging stuur je namelijk niet de gegevens naar bijvoorbeeld google-analytics.com, maar naar jouw eigen domein zoals mijnwebsite.nl. Adblockers herkennen vaak de URL’s van grote partijen als Google Analytics en blokkeren deze dan. Dit in tegenstelling tot de URL van jouw eigen domein. Door deze verminderde impact van adblockers kun je straks meer data verzamelen dan voorheen.
Hogere data nauwkeurigheid
Server-side tagging zorgt ervoor dat jouw data volledig First Party is en daarmee niet te maken heeft met blokkades vanuit de browser van de gebruiker en met adblockers. Hierdoor kun je meer data verzamelen, waardoor je een hogere data nauwkeurigheid krijgt en betere beslissingen kunt maken op basis van jouw verkregen data.
Snellere laadtijd van de website
Met server-side tagging hoeft er nog maar slechts één script geladen te worden voor tracking van data. De rest van de gegevensverwerking vindt extern plaats. Dit resulteert in minder tracking scripts op de website, wat de laadtijd van de website verbetert en daarmee ook de SEO-positie van de site ten goede komt.
Wat zijn de gevolgen als je geen actie onderneemt?
Wanneer de Third Party Cookies wegvallen in het derde kwartaal van 2024 gaat er voor jou als marketeer dus een hoop veranderen. Zeker als je geen actie onderneemt. Het is daarom belangrijk dat je bewust bent van de gevolgen die het heeft als je geen actie onderneemt. De belangrijkste gevolgen hebben we daarom even op een rijtje gezet.
Je kunt nog maar 20% tot 50% data meten
Door het wegvallen van de Third Party Cookies valt straks het overgrote deel van jouw data weg. Er wordt gespeculeerd dat er na het wegvallen van de Third Party Cookies nog maar 20% tot 50% data gemeten kan worden. Omdat niemand weet hoeveel data er precies nog gemeten kan worden is het een speculatie, maar dat je straks minder data kunt meten is een feit. Als marketeer kun je niet aan de slag met onvolledige, en dus onbetrouwbare data. Zorg er daarom voor dat je stappen onderneemt om ervoor te zorgen dat je effectief jouw marketing kunt blijven doen.
Je kunt geen gerichte (re)marketingcampagnes meer uitvoeren
Met het wegvallen van Third-Party Cookies wordt het nauwkeurig targetten én retargetten van jouw websitebezoekers vrijwel bijna onmogelijk. Dit betekent dat adverteerders voor een uitdaging komen te staan. Het wordt namelijk steeds moeilijker om de juiste, relevante advertenties aan potentiële klanten en leads te tonen. Hierdoor zou het rendement van je (remarketing)campagnes kunnen dalen, aangezien het lastiger wordt om advertenties op maat te maken.
Meer informatie over server-side tagging?
Klinkt server-side tagging jou als muziek in de oren en wil je graag meer weten over dit onderwerp of heb je juist geen enkel idee hoe jij dit dient te implementeren? Neem contact met ons op. Wij informeren je graag!