Onbewust een duwtje in de juiste richting
Online nudging in de praktijk
Leestijd: 5 minuten
Afgelopen week hebben collega’s Kees en Erik tijdens EMERCE : E-Commerce Live in de Beurs van Berlage een sessie bijgewoond over online nudging. Nudging is een in 2008 beschreven gedragspsychologische motivatietechniek waarbij mensen (subtiel) worden gestimuleerd om zich op een gewenste wijze te gedragen. Zie het als een (on)bewust duwtje in de juiste richting. Lees hier in vijf minuutjes alles over nudging!
Wat is nudging?
Nudging gebeurt zowel offline als online en er zijn steeds meer van deze technieken actief. Bekende vormen van offline nudging zijn bijvoorbeeld stickers van voetstappen richting de trap in plaats van de lift. Of het Holle Bolle Gijs fenomeen: door een spelletje te maken van het opruimen van jouw afval, zorg je bij jonge mensen voor een stukje bewustwording. In deze korte blog zullen wij ons logischerwijs focussen op online nudging. Hieronder lichten we vijf soorten online nudging uit met een praktijkvoorbeeld uit ons portfolio.
Inzet van Contrast
Naast het feit dat er tegenwoordig zelfs tools bestaan om je website door de bezoeker middels een knop eenvoudig van contrast te laten veranderen, (voor bijvoorbeeld ouderen of slechtzienden) is de inzet van contrast een belangrijke nudge om de aandacht te trekken van jouw website bezoeker.
Hierboven zie je een voorbeeld van een goed contrast. Zowel boven als onder wordt de fel oranje kleur gebruikt om op een donkere achtergrond op te vallen. We hebben meerdere kleuren A/B getest binnen deze website van de IT Management Group en oranje scoorde daarin het beste.
Visual Cueing
Een Visual Cue is een visuele aanwijzing die schreeuwt om aandacht. Een goed voorbeeld is het plaatsen van een pijl die iets afwijkt van de huisstijl om zo een actie uit te lokken van de websitebezoeker. Hieronder – op de van Kaaspop Edam– zie je daarvan een voorbeeld. Andere voorbeelden van cueing kunnen ook door middel van foto’s/ afbeeldingen bereikt worden. Laat bijvoorbeeld iemand wijzen of kijken (op een foto) naar een belangrijk onderdeel van jouw website. Dat zorgt onbewust ook voor meer attentiewaarde.
Hobson’s +1 Choice
Bij Hobson’s choice heb je maar één optie om uit te kiezen: ‘de take it or leave it’. Denk bijvoorbeeld aan het nemen van een abonnement op Netflix. Je neemt het, of je neemt het niet.
Hobson’s +1 ontstaat wanneer je bij de eerste optie een tweede optie toevoegt en men dan vaker wel voor een optie kiest, dan voor geen enkele optie.
Het hebben van twee opties werkt in het voordeel van het maken van een keuze. Hier maken veel marketeers gebruik van op een website of webshop waar iets te kopen of te beslissen is. Bij onze klant GlansGarant hebben we deze vorm van online nudging ook toegepast, meermaals binnen het decision-making process. Zie hieronder een voorbeeld van de Hobson’s+1 choice bij GlansGarant.
Het kan zijn dat de bezoeker niet voldoet aan de voorwaarden. Toch willen we dan middels de knop -nee, ik voldoe niet – meer informatie geven om uiteindelijk toch tot een conversie te komen.
Foot in the Door
Het Foot in the Door principe staat voor: klein beginnen. Het is een techniek om iemand te overtuigen door eerst iets heel simpels te vragen. In het voorbeeld vraagt KEX Keuken Expert op de website alleen een e-mailadres voor inschrijving. Vaak wil men ook nog meer gegevens ontvangen zoals een voor- en achternaam, maar dat is niet altijd nodig. Als je een e-mailadres hebt, dan kun je de potentiële klant al bereiken. Als ze dit eerste, kleine verzoek accepteren, dan zijn ze daarna eerder geneigd om een volgend, groter verzoek ook te accepteren.
De oorsprong van deze techniek komt natuurlijk vanuit de huis-aan-huisverkopers die tijdens hun ronde hun voet tussen de deur plaatsten, zodat je de deur niet kon dichtslaan.
Verwachtingsmanagement
Verwachtingsmanagement is een nudge die ook in deze blog is toegepast. Bovenin, onder de titel en in de inleiding heb ik een verwachting geschept van hoe lang je bezig bent met het lezen van deze blog. Een bezoeker van een website, lezer van een blog of iemand die een vragenlijst invult, wil graag weten hoelang iets duurt. Bij onze klant GlansGarant, hebben wij ook een stukje verwachtingsmanagement toegepast.
Er wordt beloofd dat je binnen één minuut de vragenlijst hebt ingevuld. Daarnaast wordt er bovenaan middels de bolletjes 1 t/m 7 bijgehouden bij welke vraag je bent aanbeland. Een gebruiksvriendelijke wijze van online nudging.
En veel meer...
Er zijn nog talloze vormen van online nudging die QStylez toepast binnen de websites van haar klanten. Zo proberen we een potentiële klant altijd de juiste kant op te sturen. Wil je meer weten over onze ideeën met betrekking tot jouw website? Neem dan vrijblijvend contact met ons op via: info@qstylez.nl en wie weet staat jouw website binnenkort vol nudges!