Vanaf 1 november geen reclame meer op Facebook en Instagram?
Geen reclame meer op Facebook en Instagram? Met ingang van morgen is het mogelijk om op Facebook en Instagram te kiezen voor een betaalde- of gratis versie. Bij de betaalde versie consumeer je geen enkele vorm van reclame meer tijdens je schermtijd op social media en bij de gratis versie krijg je uiteraard weer de reclame die voor jou is bedoeld.
Het blijft dus gewoonweg mogelijk om beide platformen gratis te blijven gebruiken. Het betekent wel dat je ermee akkoord gaat dat Meta veel informatie verzamelt over jouw gedrag binnen de platformen en je daarmee dus gepersonaliseerde reclame zult voorgeschoteld krijgen. Voor de app versie (de variant die de meesten het vaakst gebruiken) betaal je zo’n 13 Euro (!) per maand. Heel veel geld als je het ons vraagt. Het lijkt er dan ook op dat Meta helemaal geen dergelijke abonnementen wil verkopen, maar op deze manier wel voldoet aan de Europese wetgeving door het wél aan te bieden. Zo voorkomen ze weer een boete die in het verleden is opgelopen tot ruim een miljard Euro.
Je zult denken: QStylez zal zich uiteraard niet negatief uitweiden over de vele reclames die dagelijks verschijnen op jouw scherm. Daar zit uiteraard een kern van waarheid in, wij zijn debet aan de vele reclames die je krijgt voorgeschoteld. Toch zijn veel van deze reclames ook een soort van actualiteiten en zorgen deze ervoor dat je geen acties of informatie mist die voor jou interessant kunnen zijn. Echter zijn het er tijdens sommige delen van het jaar soms zoveel, dat zelfs wij vinden dat het wel wat minder kan. Zet je de komende maand maar schrap rondom de Black Friday en Sinterklaas gekten, je zult dan vast denken: doe mij maar zo’n abonnement!