De méést actuele social updates
Benieuwd naar de méést actuele social updates? Als Web- & Reclamebureau zijn wij altijd op de hoogte van de opkomende en nieuwste social updates. Door wekelijks onderzoek te doen naar de nieuwste ontwikkelingen binnen onze branche, kunnen wij het realiseren om te allen tijde up-to-date te zijn. Graag zouden wij onze kennis ook met jullie willen delen en jullie op de hoogte willen brengen van de nieuwste updates binnen de sociale mediawereld. In deze blog bespreken wij daarom elke maand de méést actuele social updates met jullie.
Social update april: Google pauzeert zoekwoorden
Vanaf juni 2024 start Google met het automatisch pauzeren van zoekwoorden met geen zoekvolume in Google Ads. Het gaat hierbij om zoekwoorden die de in afgelopen 13 maanden geleden zijn gecreëerd en 0 impressies in de afgelopen 13 maanden hebben genoteerd.
Google zal deze zoekwoorden automatisch pauzeren. Het is mogelijk om de zoekwoorden handmatig opnieuw te activeren en de maatregen van Google tegen te gaan. Indien dit zoekwoord vervolgens in 3 maanden tijd opnieuw geen impressies noteert dan zal Google deze wederom pauzeren.
Social update april: Bonus voor het plaatsen op Threads
Een bonus van $5000 voor het plaatsen van berichten op Threads. In Amerika krijgen influencers financiële bonussen wanneer ze berichten plaatsen op Threads. Krijgt het bericht meer dan 10.000 views dan komen ze in aanmerking voor de uitbetaling van de bonus. Het is alleen mogelijk om mee te doen aan dit bonusprogramma wanneer je een uitnodiging hebt ontvangen vanuit Threads. Dit toont wel aan dat Meta het platform Threads steeds meer wil boosten.
Social update maart: Trending Now Threads
Het is op dit moment alleen nog beschikbaar in de U.S. maar zal op den duur ook over de rest van de wereld worden uitgerold. Zoek eenvoudig naar actuele onderwerpen waar mensen over praten en sluit je aan bij boeiende gesprekken in de Threads-community. 5 trending topics worden uitgelicht op de search page en in de For You feed. De trending topics worden door de AI-systemen geselecteerd uit alle berichten waar mensen over praten op Threads en zijn hierdoor niet beperkt tot nieuwsverhalen die mensen delen.
Social update maart: Dynamische UTM's op LinkedIn
LinkedIn introduceert dynamic utm’s. Hierdoor kunnen marketeers automatisch UTM-opties aan hun campagnes toevoegen en hoeven ze deze niet meer handmatig op te bouwen. UTM url’s zijn cruciaal om de prestaties van een campagne te begrijpen en spelen een belangrijke rol in advertentiemeting. Het handmatig maken van deze UTM’s is echter tijdrovend, inefficiënt en vatbaar voor fouten. Hoe werkt het in Linkedin? Marketeers voegen slechts één keer per campagne een dynamische UTM-parameter toe aan hun campagne, waarna LinkedIn automatisch de account-, campagne- en/of creatieve naam in de bestemmings-URL plaatsen, zodat deze kan worden opgepikt door analysetools zoals Google Analytics. Dit maakt het voor marketeers gemakkelijker om de resultaten te analyseren van hun lopende campagnes.
Social update maart: Advertenties met promo code op Instagram
Instagram heeft zojuist een nieuwe functie gelanceerd waarmee je promotiecodes rechtstreeks via Instagram-advertenties kunt delen. Dit betekent dat je nu gemakkelijk toegang hebt tot exclusieve aanbiedingen van je favoriete merken terwijl je door je feed scrolt. Deze promotiecodes worden direct toegepast in de Instagram shop of kun je kopiëren als je afrekent op de website.
Social update december: Social mediakanaal Threads is gelanceerd in Nederland
Vanaf 14 december 2023 is de nieuwe social media app van Meta, genaamd Threads nu ook te gebruiken in Nederland. De app is bedoeld om tekstberichten te delen met je volgers. Het lijkt daarom sprekend op de applicatie Twitter (nu inmiddels X). Als gebruiker van Threads kun je per post max. 500 leestekens, 10 afbeeldingen en video’s van max. 5 minuten plaatsen. De app wordt voornamelijk gebruikt voor het delen van persoonlijke updates, zoals je dagelijkse bezigheden of je gevoelens, maar het kan daarnaast, net zoals de app X ook voor bedrijven relevant zijn.
Social update november: Facebook verwijderd de sectie ‘’hobby’s’’ uit profielweergaven
Sommigen wisten het waarschijnlijk niet eens, maar het was voorheen mogelijk om hobby’s aan je Facebook-profiel toe te voegen. Door je hobby’s op je Facebook-pagina te zetten, kon je vrienden vinden met dezelfde hobby’s als jou. Meta heeft besloten om vanaf 13 december de hobbyvermeldingen op de gebruikersprofielen van mensen te verwijderen, omdat Meta de Facebook weergaveopties per profiel wil stroomlijnen.
Social update oktober: Nieuw functie ‘’budgetplanning’’ beschikbaar voor adverteerders
Er is een fantastische nieuwe update beschikbaar voor adverteerders. Adverteerders kunnen namelijk vanaf nu budgetten vooraf inplannen en hogere budgetten instellen voor advertentiesets binnen specifieke perioden. Als het aan ons ligt had deze nieuwe functie er al lang moeten zijn. Dit is ideaal voor piekverkeer/verkoop/promotieperiodes en voor het werken met campagnegolven. Hoe werkt deze nieuwe functie? Je kunt net als voorheen gewoon een dagbudget instellen die je wilt hanteren. Vervolgens scroll je naar beneden om naar de nieuwe functie ‘budgetplanning’ te gaan. Je kunt hier de optie aanvinken om jouw dagbudget tijdens specifieke perioden te verhogen met een bepaald bedrag of percentage. Nadat de specifieke piekperiode is afgelopen, keert het budget automatisch terug naar het aanvankelijk ingestelde dagbudget. Er is geen verdere actie nodig en je hoeft de budgetten van jouw advertentiesets op specifieke tijdstippen niet meer handmatig bij te werken.
Social update oktober: Google kondigt ‘Google Ads Data Manager’ aan
Google heeft deze week een nieuwe Google Ads functie, genaamd Google Ads Data Manager, aangekondigd. Deze nieuwe tool is momenteel nog niet beschikbaar in je Google Ads account, maar gaat binnenkort daar wel onderdeel van zijn. Google Ads Data Manager brengt al jouw gegevensbeheerfuncties op één plek samen, waardoor je extra inkomsten en betere resultaten voor je bedrijf kunt genereren.
Social update oktober: CTA positie aanpassen Instagram Story-advertentie
Je kunt nu de standaard CTA-positie van je Instagram Story-advertentie aanpassen, zodat deze geen belangrijke tekst of elementen in je visuals bedekt. De CTA-knop op Instagram Stories is nu een sticker en kan belangrijke informatie in je afbeelding bedekken. Om te voorkomen dat de CTA-sticker jouw tekst bedekt, kun je een aangepaste positie instellen.
Social update augustus: Nieuwe functie beschikbaar voor videobellen
Het groeiende platform WhatsApp heeft een nieuwe functie beschikbaar gesteld voor het videobellen. Het is nu namelijk mogelijk om in de app tijdens het videobellen je scherm te delen met degene waarmee je aan het bellen bent. Deze nieuwe functie maakt het geven van demonstraties en presentaties aan bijvoorbeeld collega’s gemakkelijker.
Social update augustus: Nieuwe Instagram Reels-functies beschikbaar
Met de nieuwste Instagram Reels updates wordt het makkelijker dan ooit om je merk te laten opvallen met de nieuwste trends. Maak boeiende video’s zonder urenlang te hoeven knutselen! De sjabloonbrowser is nu namelijk categoriegericht voor een eenvoudige navigatie en bewerkingsmogelijkheden zijn uitgebreid voor snelle aanpassingen. Daarnaast zijn Instagram Reels zijn nu ook te zien op Facebook. Geniet nu van de vereenvoudigde contentcreatiemogelijkheden en vergroot je bereik op zowel Instagram als Facebook!
Social update juli: TikTok is bezig met het testen van een AI-chatbot
TikTok is bezig met het testen van een AI-chatbot genaamd: Tako. TikTok is niet het eerste social platform dat werkt met AI. Zo heeft Snapchat namelijk een paar weken geleden ‘’My-Al’’ geïntroduceerd. My-Al is een chatbot die bovenaan in je vriendenlijst van je app staat en je zelf een naam kunt geven. De AI-chatbot Tako van TikTok is zeker te vergelijken met My-Al, maar heeft andere doeleinden.
Zo is My-Al ontworpen om lekker mee te chatten. Je kunt deze chatbot vragen stellen en krijgt daarbij antwoord terug. Tako daarentegen is expliciet ontworpen om TikTok gebruikers te helpen bij het vinden van relevante TikTok content. Je kunt Tako bijvoorbeeld vragen voor ‘’gezonde recepten’’, Tako geeft dan accountsuggesties die wellicht passende content voor dit onderwerp kunnen bieden. Momenteel wordt Tako nog niet getest in Nederland, indien dit wel gaat gebeuren dan zal deze niet beschikbaar zijn voor jonge TikTok gebruikers.
Social update juli: TikTok voegt een tekst-optie toe voor het maken van inhoud
Het is vanaf heden mogelijk om tekst toe te voegen aan jouw TikTok content. Met deze tekstberichten is het voor gebruikers mogelijk om op een andere manier content te kunnen delen op TikTok. De nieuwe tekst-optie is een beetje vergelijkbaar met de tekstupdates van Instagram Stories.
Social update juli: Nieuwe LinkedIn ads functie ''Thought Leader Ads''
LinkedIn, hét social netwerk om professionals te bereiken en te zoeken, heeft een nieuwe advertentiemogelijkheid toegevoegd genaamd: Thought Leader Ads. Deze nieuwe advertentiefunctie stelt bedrijven in staat om berichten van werknemers te promoten. Door dit te doen wordt de betrokkenheid, maar ook het bereik van het betreffende bericht vergroot. Daarnaast wordt de advertentie niet gepubliceerd vanuit de bedrijfspagina, maar vanuit de naam van de werknemer. De Thought Leader advertentie kan alleen worden aangemaakt door een geverifieerd lid en daarnaast moet de functie die het lid promoot, actueel zijn in het profiel van het betreffende lid. Ook moet het gekoppelde bedrijf aan zijn of haar advertentieaccount gekoppeld zijn. Op dit moment is deze nieuwe functie alleen nog beschikbaar voor ‘Engagement’ en ‘Brand Awareness’ campagnes.
Social update juni: Nieuwe advertentie Instagramfunctie ‘’Instagram profiel bezoeken’’
Voor alle bedrijven die graag het aantal volgers van hun Instagrampagina zien groeien, is er nu goed nieuws. Sinds kort is het mogelijk om via een advertentie bezoekers naar je Instagrampagina te sturen door de ‘’Instagram profiel bezoeken’’ button er aan toe te voegen. Bij het drukken op deze button word je direct naar de betreffende Instagrampagina doorgestuurd.
Het direct liken/volgen van een pagina via een advertentie, zoals bij Facebook, is nog niet mogelijk. Toch helpt deze nieuwe functie bij het krijgen van meer volgers, want als men eenmaal naar je Instagrampagina wordt verwezen is het een kleine moeite om op ‘’volgen’’ te klikken. Wij zelf hebben deze nieuwe functie al bij een aantal klanten uitgeprobeerd en zien voor nu goede resultaten. Het is dus zeker de moeite waard om uit te proberen.
Social update juni: Vanaf 21 juni dien je de begunstigde en de betaler van een advertentie in te voeren bij Instagram/Facebook advertentietagetting binnen de EU.
Het is vanaf 21 juni verplicht om de begunstigde en de betaler van een advertentie aan te geven bij de advertentietargetting van Instagram en Facebook advertenties, als je tenminste binnen de EU en bijbehorende gebieden target. Bij het niet invoeren van deze gegevens, wordt je advertentie ook niet gepubliceerd. Deze nieuwe targettingregel is van kracht voor alle plaatsen waar je advertenties kunt maken, waaronder de Marketing API.
Social update juni: Nieuwe WhatsApp functie -> verstuurde berichten bewerken
Hebben jullie al kennis gemaakt met de nieuwste Whatsapp functie? Vanaf juni is het mogelijk om je verstuurde bericht tot 15 minuten na het versturen nog te bewerken. Heb jij dus een spelfoutje gemaakt? Geen probleem deze kan vanaf nu aangepast worden, zonder dat je het hele bericht hoeft te verwijderen. Berichten die je aanpast worden echter wel voorzien van een ‘bewerkt’’ label.
Social update juni: Nieuwe verificaties LinkedIn vacatures
LinkedIn het platform dat vooral bekendstaat om het delen van vacatures en zakelijk nieuws, heeft wat extraverificatie-elementen toegevoegd om extra vertrouwen te geven aan de vacatures. LinkedIn is begonnen aan een identiteitsverificatie, waarmee gebruikers/werkgevers aan hun profiel hun ID kunnen toevoegen. Ook is LinkedIn van plan nieuwe verificatie-elementen binnen vacatureberichten toe te voegen, die meer zullen vertellen over de potentiële werkgever van de betreffende vacature.
Social update april: Niet-zakelijke accounts die linken naar webwinkels worden geblokkeerd
TikTok is begonnen met het blokkeren van niet-zakelijke accounts die via hun bio linken naar winkelpagina’s. TikTok heeft geen officiële verklaring afgelegd over deze wijziging, maar heeft wel bevestigd dat persoonlijke accounts niet langer meer de mogelijkheid hebben om te linken naar een winkelpagina. Het is dus alleen nog mogelijk om naar winkelpagina’s te linken via een zakelijk TikTok-account. Het fijne is wel dat een zakelijk TikTok-account niet hoeft te betalen voor het linken naar een webwinkel. De reden voor deze wijziging? TikTok wil meer duidelijkheid tussen zakelijke- en persoonlijke accounts. Daarnaast is de kans groter dat bedrijven nu zelf groot gaan adverteren via TikTok, doordat de persoonlijke accounts niet meer kunnen linken naar hun bedrijf.
Social update april: TikTok introduceert Series
Begin april heeft TikTok ‘Series’ geïntroduceerd. Series is voor TikTok-videomakers een nieuwe manier om hun verhalen, talenten en creativiteit te delen als premium content en tegelijkertijd hun band met de TikTok-community verder te verdiepen. De serie is momenteel alleen nog beschikbaar voor geselecteerde videomakers. Deze nieuwe functie stelt de geselecteerde videomakers in staat om collecties van premium content achter een betaalmuur te plaatsen, die kijkers kunnen kopen voor toegang. Een TikTok-serie mag in totaal uit maximaal 80 video’s bestaan, waarvan elke video maximaal 20 minuten mag duren. Door deze functie krijgen TikTok-gebruikers langer de mogelijkheid om naar hun favoriete TikTok-makers te kijken.
Social update maart: Meta heeft nieuwe plaatsingen toegevoegd!
Adverteerders opgelet! Meta heeft enkele nieuwe plaatsingen toegevoegd aan het advertentielandschap. Ben je een Facebook-adverteerder en werk je met handmatige plaatsingen? Check dan even je huidige plaatsingsselectie. Meta heeft namelijk wat plaatsingen aan deze selectieopties toegevoegd die jouw prestaties kunnen verbeteren en de CPM van jouw campagnes kunnen verlagen.
De nieuwste plaatsingen die door Meta beschikbaar zijn gesteld zijn als volgt: Instagram-zoekresultaten, Instagram-profielfeed, Instagram-Explore Home en Facebook Zakelijk verkennen.
Meer informatie over de mogelijkheden van social media marketing?
Social update maart: Gaat Meta een nieuwe Twitter applicatie bouwen?
Al langere tijd gingen er geruchten rond over het feit dat Meta met een nieuwe applicatie bezig zou zijn. Zojuist is er bevestigd door een woordvoerder van Meta dat er inderdaad gewerkt wordt aan een – op tekst gebaseerde – applicatie voor sociale netwerken. Dit zou het broertje of zusje van bijvoorbeeld Twitter kunnen worden, maar dan in een moderner jasje en met een iéts andere insteek. De functie van de app? Een woordvoerder van Meta liet er tijdens een nieuwsuitzending van de BBC het volgende over weten: ‘’We onderzoeken een op zichzelf staand gedecentraliseerd sociaal netwerk voor het delen van tekst updates. We geloven dat er een mogelijkheid is voor een aparte ruimte waarin videomakers en andere publieke figuren tijdig updates over hun interesses, werkzaamheden en vakkennis kunnen delen met de wereld.’’
Social update maart: Er is een nieuwe Tiktok ‘Keyword Insights’ tool
Op TikTok is er sinds kort een nieuwe tool toegevoegd, genaamd ‘Keywords Insights’. Met deze tool kan er inzicht verkregen worden in de populariteit en in het aantal clicks op specifieke zoekwoorden in TikTok. Je kunt dus zien op welke zoekwoorden mensen veel zoeken en/of klikken. Het is door deze tool makkelijk om zoekwoorden te vinden die je in je video’s zou kunnen gebruiken, om je prestaties in TikTok te verbeteren. De tool vertelt je precies hoe het betreffende zoekwoord wordt gebruikt in de video. Zo kan deze bijvoorbeeld in de voice-over, tekstoverlay of in de advertentietekst staan.
Social update maart: Instagram stopt met livestream shoppen vanaf 16 maart
Er is weer een nieuwe Meta-ontwikkeling op het gebied van Instagram. Zo kun je namelijk vanaf 16 maart 2023 niet meer op Instagram shoppen via een livestream. Hoewel dit echter alleen nog vooral in Amerika en Azië mogelijk was, is dit nu in Amerika ook niet meer mogelijk. Vóór deze update was het mogelijk om via (in dit geval) Instagram te kijken naar een livestream waarin een influencer een bepaald product aan het gebruiken/demonsteren was. Het product uit de livestream kon dan getagt worden of er kon een link naar het betreffende product in de video worden gezet. Je hoefde dan alleen nog op deze link te drukken en dan werd je naar de betaalpagina van het product geleid. Een makkelijke manier om je producten te verkopen zou je zeggen! Toch werkte deze manier van verkopen niet heel goed als je kijkt naar de cijfers. Namelijk maar 5% van de e-commerce shoppingresultaten uit Amerika kwamen door livestream shoppingen. Als het in Amerika een succes zou zijn geweest, dan was de kans groot dat Nederland hier ook snel in zou volgen. Dit is nu echter nog niet het geval. Voor 2023 staan er wel nog een aantal social shopping ontwikkelingen op het programma – alleen welke dat precies zijn en voor welk platform – is nog de vraag.
Social update maart: LinkedIn-posts inplannen voor bedrijfspagina’s
Waar het bij andere social mediakanalen zoals Facebook en Instagram, al wel mogelijk was om posts in te plannen voor bedrijfspagina’s, was dit voor LinkedIn nog niet het geval. In augustus 2022 werd al wel duidelijk dat LinkedIn bezig was met een inplan-functie, maar daar werd later niets meer van vernomen. Tot nu. Eindelijk kunnen er posts worden ingepland voor bedrijfspagina’s zonder daar externe tools voor te hoeven gebruiken! Let wel op: deze functie is nog niet beschikbaar op alle bedrijfspagina’s, maar wordt geleidelijk aan uitgerold onder alle bedrijfspagina’s binnen LinkedIn. Nog even geduld dus. Deze functie is momenteel al wel beschikbaar voor persoonlijke profielen en in de mobiele app.
Social update februari: Nieuwe abonnementsformule vanuit Meta op komst
Er wordt momenteel flink gespeculeerd over een nieuwe Meta ontwikkeling voor creators en influencers, betreft Facebook en Instagram. Zo wordt er namelijk een nieuwe formule getest onder de naam ‘Meta Verified’, waarin er een betaalformule wordt aangelegd voor Facebook en Instagram. Het idee hierachter? Meta wil dat er in de toekomst betaald moet gaan worden door creators en influencers voor het hebben van een Facebook- en/of Instagramaccount. Volgens de speculaties zullen deze kosten per maand oplopen tot circa 11 euro voor de combinatie Facebook en Instagram. Voor dit bedrag kun je jouw account laten verifiëren met je ID-kaart en krijg je toegang tot een speciale klantendienst. Inmiddels heeft de topman van Meta de geruchten over een mogelijke betaalformule bevestigd, maar of deze er werkelijk gaat komen is nog de vraag.
Social update februari: Nieuwe ‘’Creator Channel- functie’’ op Instagram
Er komt een nieuwe kanaalfunctie op Instagram waarmee influencers een massaal DM-bericht kunnen versturen naar hun volgers. Dit kan gezien worden als een nieuwe marketingfunctie, omdat influencers hierbij directe betrokkenheid van volgers kunnen creëren. Dit uitzendformaat van één naar meerdere personen tegelijk, kan de manier waarop influencers zich verhouden tegenover hun publiek verbeteren. Daarnaast biedt deze nieuwe functie extra manieren om producten en partnerschappen te promoten, maar ook om partnerschappen te onderhouden. Een super toffe nieuwe marketingfunctie dus!
Social update februari: Nieuwe TikTok tool genaamd ‘’Topproducten’’
TikTok heeft een nieuwe tool toegevoegd aan zijn Creative Center dat laat zien hoe populair bepaalde producten zijn in de TikTok-app. De populariteit van deze producten wordt gerankt op basis van het aantal geplaatste advertenties waarin het item voorkomt, samen met het aantal vertoningen, reacties, likes en het aantal mensen die de hele video hebben bekeken. Ben je benieuwd naar goed scorende producten binnen een bepaalde regio, tijd of binnen een bepaalde productgroep? Dan kun je filters voor regio, productgroep, maar ook voor een tijdzone toepassen.