De marketingtrends van 2024
Als marketingspecialisten kijken we altijd vooruit door onderzoek te doen naar opkomende trends binnen het marketinggebied. Als bedrijf is het belangrijk om altijd up-to-date te zijn en in te spelen op actuele marketingontwikkelingen binnen je marketingstrategie. We zochten daarom de aankomende marketingtrends van 2024 voor je uit.
Duurzaamheidsmarketing
Duurzaamheid is niet langer een kortstondige trend; het wordt steeds meer een diepgeworteld aspect van zowel de bedrijfscultuur als de marketingstrategie van bedrijven. De consument van nu hecht een steeds grotere waarde aan duurzaamheid en daarbij aan milieubewuste merken. Bedrijven zullen hun huidige aanpak moeten aanpassen willen zij voldoen aan de groeiende verwachtingen van consumenten op het gebied van duurzaamheid. In 2024 zal er daarom een opmerkelijke toename zijn in duurzaamheidsgerichte marketing, ofwel duurzaamheidsmarketing, waarin merken hun loyaliteit aan milieubescherming communiceren en consumenten aanmoedigen om duurzame keuzes te maken.
Toename in Voice Search zoekopdrachten
SEO-specialisten opgelet; in 2024 zullen de zogenoemde Voice Search opdrachten (sprekende zoekopdrachten) nóg populairder worden. Als SEO-specialist is het daarom straks noodzakelijk om de huidige SEO-strategie aan te passen en er een te hanteren waarbij er rekening wordt gehouden met sprekende zoekopdrachten. Dit wordt ook wel Voice Search Optimalisatie genoemd. Bij Voice Search gebruiken mensen automatisch sneller spreektaal dat meestal bestaat uit longtail zoekwoorden, in tegenstelling tot short tail zoekwoorden die vaker worden ingetypt in zoekmachines zoals Google. In de SEO-strategie dient hier dus rekening mee gehouden te worden. Ook het geven van directe en relevante antwoorden op vragen in zoekmachines wordt cruciaal in 2024.
Verschuivende focus van paid media naar owned media
Waar het in de jaren hiervoor altijd ging over het inzetten van paid media voor het behalen van online succes, wordt deze focus in 2024 vooral omgezet naar het inzetten van owned media. Deze omkeer naar owned media heeft vooral te maken met de stijgende advertentiekosten, waardoor bedrijven met hun budgetten en hun prestaties in de knoei komen. Ook worden de privacy settings binnen Meta en Google steeds verder aangescherpt, waardoor diverse targeting mogelijkheden verdwijnen of worden ingeperkt en third party cookies ook van de baan zijn. De mogelijkheden voor bedrijven om nog gericht te kunnen adverteren op de doelgroep die je wilt bereiken worden steeds kleiner. Bedrijven moeten het in 2024 het dus over een andere boeg gaan gooien en niet meer alleen de focus leggen op paid media. Hier komt owned media om de hoek kijken. In 2024 wordt het opbouwen van jouw eigen first party (data) een absolute prioriteit. Ga dus nadenken over hoe je owned media kunt integreren in jouw huidige marketingstrategie en zorg dat je in 2024 minder afhankelijk bent van paid media.
Gebruik kunstmatige intelligentie (AI)
Om even weg te denken dat er veel voorstanders, maar ook veel tegenstanders zijn van het gebruik AI, lijkt het er toch op dat AI een steeds belangrijkere rol gaat spelen in de marketingwereld. Er zijn eindeloze mogelijkheden met AI om het marketinglevel van jouw organisatie naar een hoger niveau te tillen. Denk er alleen wel aan dat je het menselijke aspect niet uit het oog verliest, want daar draait het uiteindelijk allemaal om. Toch kunnen AI-tools jouw organisatie wel degelijk helpen bij het uitvoeren van diverse taken, zoals het analyseren van data, het personaliseren van campagnes en bij bijvoorbeeld het genereren van tekstuele- en sinds kort ook visuele content. Hoewel je nog niet altijd blindelings van de kwaliteit van AI uit kunt gaan, wordt de AI-technologie wel steeds beter én dus interessanter.
Social media marketing en SEO komen steeds meer in verbinding; steeds meer social mediakanalen worden ingezet als zoekmachine
Social media marketing en SEO optimalisatie waren altijd twee verschillende werelden die niet heel direct met elkaar verbonden waren. Waar bij SEO voornamelijk rekening werd gehouden met de score in Google en de zoekopdrachten in Google, stond social media daar compleet los van. Tegenwoordig zien we de trend dat steeds meer social mediakanalen als zoekmachines worden ingezet. Ook in 2024 gaan we dit nog vaker terugzien en wordt deze trend waarschijnlijk zelfs naar een nog hoger niveau getild. Voornamelijk kanalen als TikTok en Instagram worden momenteel ingezet als zoekmachine, maar de verwachting is dus dat ook andere platformen zullen volgen. Deze opkomende trend speelt zich voornamelijk af onder jongeren, en dan met name de actieve Instagram en TikTok gebruikers.
Videomarketing wordt nog belangrijker
Videomarketing werd in 2023 al door steeds meer bedrijven ingezet, maar gaat in 2024 een hoogtepunt bereiken. Door de komst van TikTok en Instagram Reels is het nu ook voor kleine bedrijven toegankelijk om op een betaalbare manier videomarketing te integreren in de marketingstrategie. Instagram en TikTok hebben miljoenen gebruikers en bieden bedrijven daarom de kans om snel viraal te gaan en een groot publiek te bereiken. Videomarketing is tegenwoordig dus cruciaal om je doelgroep effectief te kunnen bereiken en aan te spreken. Bewegende beelden spreken nu eenmaal meer tot de verbeelding dan geschreven content of statische afbeeldingen. Daarnaast hebben video’s een beter algoritme en dus sneller de kans om viraal te gaan dan tekstuele content of afbeeldingen.
Personalisatie wordt de norm
Personalisatie is in de marketingsector momenteel niets nieuws, maar op de schaal die we het in 2024 gaan tegenkomen wel. Momenteel zie je dat bedrijven steeds vaker gebruik maken van gepersonaliseerde mails, maar met de komst van nieuwe geavanceerde technologieën kunnen we nu veel verder gaan dan het simpelweg versturen van een gepersonaliseerde mail met naam. Dankzij technologieën als Machine Learning en Kunstmatige Intelligentie (AI), kunnen organisaties op ongekend grote schaal relevante en individueel afgestemde content leveren. Denk hierbij aan bijvoorbeeld het leveren van op maat gemaakte aanbevelingen, gepersonaliseerde productaanbiedingen of aan het bieden van dynamische prijzen op basis van het gebruikersgedrag van de klant. Door de nieuwe technologieën zoals AI en Machine Learning kunnen we beter inzicht krijgen in de behoeften van de klant en daarbij beter inspelen op de klantwens. Personalisatie zorgt uiteindelijk ook voor het opbouwen van klantloyaliteit. Ga als bedrijf dus ook zeker mee met deze trend om absoluut niet achter te blijven t.o.v. je concurrenten.
Meer informatie over de marketingtrends van 2024 of benieuwd hoe wij jou kunnen helpen bij het toepassen van deze trends binnen jouw marketingstrategie? Neem dan contact met ons op!